ازعلی علیه السلام که ازپیامبرکه به اوچنین وصیت کرد:
یاعلی سه چیزاست که جزءدرجات،وسه چیزجزءکفارات،وسه چیزجزء هلکات ونابودی وسه چیزنجات بخش است.
«امادرجات»
1-به هنگام هوای سرد،وضوی خوب وکامل گرفتن(اشاره به این داردکه اگرامروزآب وهواملایم بودزندگی مطلوب بود،غذاولباس مرتب ووضع حالمان مناسب شده،یک عبادت خوب وباحال به جابیاوریم ونه اینکه اگرقضیه برعکس شدبی خیال ازعبادت باشیم ونسبت به عبادت کسل وسست اراده باشیم.یعنی درهرحال بایدنسبت به عبادت خداوندسعی کنیم.)
2-درشوروشوق فرارسیدن وقت نمازبه انتظارنشستن.(شایدبعضیهاتصورکنندکه به انتظارنشستن به معنای این است که وقتی مثلانمازصبح تمام شدبه انتظارنمازظهروعصربمان تاآنراهم به جابیاوری.درحال اینکه این برداشت باآیه 10سوره جمعه که می فرماید«وقتی نمازجمعه تمام شدروی زمین پراکنده شویدودرتلاش وکوشش ازفضل خدارزق روزی بجویید.»منافات دارد.پس نتیجه این می شودکه درهرکاری که هستی دلت بانمازباشد.وقت اذان که فرارسیدسعی کن درنمازحاضربشوی.یعنی درهمه حال به یادخداباش چراکه یادخداوعبادت به درگاه خدابرای انسان فضیلت وکمال وقدرت رعایت حققوق مردم رافراهم می آورد.
3-حرکت به سوی اقامه نمازجماعت وشرکت درنمازجماعت چه درشب وچه درروز.(رسول خدادرجای دیگرخطاب به مولای متقیان می فرماید:به فکرنمازورابطه باخداباش وبه دنبالش می فرمایدبه نمازجماعت اهمیت دادن وارج نهادن مایه فضیلت است.)
«کفارات(آمرزش گناهان)»
1-سلام دادن(بهترین واژه برای ارتباط صمیمی میان همدیگرسلام است به طوری که فرمودندسلام دادن مستحب وجواب آن برمخاطب واجب است)
2-طعام دادن وغذادادن به محرومان(یکی ازواجبات دین اسلام زکات است وهمچنین یکی ازمستحباتی که به آن تاکیدشده است زکات هست اماازنوع مستحبی همان صدقه هایی که روزانه برصندقوقهای صدقه به جهت رفع بلاریخته می شودازنوع زکات مستحبی است.ویاکفاراتی که به جهت روزه خواری به جهت عذریاعدم عذرواجب میشود.به محرومان استفاده می شود.)
3-درحالی که دیگران درخوابند،نمازشب خواندن وباخدابه رازونیایش نشستن.(که دربعضی روایات به چشمم خورده که اگرانسان گناهی داشته باشدواگرتوبه کندبازبه جهت پاک شدن ازگناه کفاره گناهش بیماری است ولی نمازشب آن بیماری رادفع می کندوهمچنین نمازشب باعث توسعه درروزی ومانعی است دربرابرارتکاب به گناهان.)
«هلاکت ونابودی»
1-چشم تنگی وحسدورزیدن.(اولین کسی که حسدورزیدشیطان بودکه به جهت حسدکردن به آدم ازدرگاه خدارانده شد)
2-پیروی ازهوای نفس(وقتی پیامبرازیکی ازجنگهابرگشت روبه اصحاب کردوفرمود:شماامروزجهادکردیدولی بدانیدکه این جهاداصغراست ولی هنوزجهاداکبرتان مانده است پرسیدندیارسول الله ماجهادکردیم وجهادفی سبیل الله که ازبالاترین اجربرخورداراست وچرابایدجهاداصغرباشدوپیامبرفرمود:جهاداکبرجهادبانفس است)
3-خودپسندی.(غرورشیطان که گفت من ازآتش ولی آدم ازخاک آفریده شده وبه آدم سجده نکرد وازدرگاه خدارانده شد.)
«منجیات(نجات بخش)»
1-ترس ازخداچه درخفاچه درظاهر(نه اینکه درمیان مرم گناه نکندودرخفابه گناه آلوده شود)
2-میانه روومقتصدومعتدل بودن(خدادرقرآن درآیات مختلف نسبت به این امرمثلادرموردخوردن وآشامیدن می فرمایدبخوری وبیاشامیدولی اسراف نکنیدیعنی نه گرسنه بمان نه پرخوری کن بلکه حداعتدال رارعایت کن وهمچنین درموردعبادت وبرخوردبامردم نیزآیاتی وجودداردکه علی(ع)نیزدرخطبه متقین(همام)نیزدرموردصفت متقین می فرمایدوملبسهم الاقتصاد که می فرمایدپوشش متقین میانه روی است)
3-عدالت درهمه حال چه درحال خوشی وچه درحال عصبانیت،همیشه عادل بودن(حق چه برضررانسان باشدچه برمنفعت انسان بایدطرفداری کرد این یعنی عدالت)
منبع:خصال شیخ صدوق(علیه الرحمه)ج1.ص 66
ناگفته نماندخیلی زحمت کشیدم امروزاین حدیث رانوشتم خواهش میکنم نطر بزارید.واگرخوشتون اومدیه صلوات جهت شادی دل امام عصروتعجیل درفرجش بفرستید.